Suomessa tänä vuonna pyöränäni on Merida, kuten jo vuodesta 2010 alkaen, kiitos Helkama Veloxin ja Lahden Polkupyörähuollon sekä TWD-Länkenin. Viimeisestä kahdesta vuodesta poiketen alla ei ole Reacto vaan Scultura Pro. Edessä siis paluu "aeropyörästä" takaisin hieman perinteisempään pyörään. Osasarja on samaa tuttua kuin ennenkin, perusvarmaa Shimanon Ultegraa. Ei mitenkään hifeintä tai keveintä, mutta toimintavarmuus on sitäkin parempaa. Putkiosat ja satula ovat vähän sekasoppaa, lähinnä sitä mikä omalle ahterille, käsille ja ajoasennolle sattuu sopimaan. Kiekkoina ovat Fulcrum Racing 3:set Schwalben Ultremoilla ja jaloista kampiin voiman välittävät Ultregran polkimet.
Merida Scultura Pro 907, photo courtesy of EL. |
Niin ja pyöräähän pääsee ulkoiluttamaan torstaista alkaen NWVG:n Mallorcan leirillä. Hollannissa pyörämerkki vaihtuu taas ja siitä kertookin sitten jossain vaiheessa Maantiekalustoa vol 2.
Näillä mennään eteenpäin, blogiin tulee varmaan pientä leiriraporttia helmikuun lopussa ja jos jotain kiinnostaa niin Twitteristä (www.twitter.com/samitintti) voi lukea jotain hieman vähäisempää ja arkisempaa jorinaa.
Kalustoesittelyt kiinnostaa aina :) Ja ihan hyvä nähdä tai lukea, että ainakin Suomen huipulla pärjää ilman hifistelyosiakin. Harrastelijanakin kun muistaisi tuon, että panostaa luotettavuuteen enemmän kuin pelkkään keveyteen.
VastaaPoistaJoo, kyllä peruskalustolla pärjää pitkälle maantiepyöräilyssä. Kevyttä pyörää enemmän väliä on sillä, että pääsetkö maaliin esimerkiksi ilman rengasrikkoa, koska puhjennut kumi väärään aikaa saattaa helposti pilata koko kilpailun.
PoistaTietysti täytyy myöntää, että aivan huippuosilla oleva pyörä on kivempi ajaa kuin sama pyörä perusosilla. Mutta se ei tee eroa sen välillä, että voitatko kisan vai oletko toinen.